Osobne si myslím, že väčšina Rómov vie pracovať a nie sú ani hlúpi. Dokonca si myslím, že sú natoľko múdri, že dokážu dlhodobo zneužívať sociálny systém tejto krajiny. Čo sa tohto týka, tí čo tvoria zákony mali by byť podľa mňa múdrejší a robiť také sociálne zákony, ktoré by ľuďom v núdzi pomáhali, ale zároveň motivovali hľadať si prácu.
Spomeňte si na Rómov, ktorí robia výkopové práce, vláčia z lesa drevo, nosia železo rozbijú aj betón aby sa dostali k železu. Toto sú všetko fyzicky veľmi náročné činnosti, pravda je podľa mňa taká, že Rómovia vedia naozaj makať. Väčšina ich nie je ani hlúpych. Čo sú ich slabé stránky je pracovná disciplína, dodržiavanie pravidiel a udržiavanie poriadku.
To však nie je nič také čo by sa nedalo prekonať. Myslím si, že štát sa málo venuje týmto komunitám. Tam kde Rómovia žijú zmiešane s ostatným obyvateľstvom, už často vidno, že žijú štandardne chodia do práce, majú svoje bývanie svoje autá, majú doma aj vo svojom okolí čisto. Títo Rómovia zahanbia aj sociálne slabších bielych, alkoholikov, špinošov a podobne. Toto je podľa mňa fakt, na ktorom možno stavať.
Najhoršie je to podľa mňa v čisto Rómskych komunitách tzv. osadách. Tieto žijú vlasným životom a pravidlami. Podľa mňa by štát mal každej takejto osade prideliť odborníkov, sociálnych pracovníkov alebo ochotných aktivistov. Títo by však mali byť sprevádzaní silovými zložkami. Lebo len niečo hovoriť týmto ľuďom určite nebude stačiť. Štát by mal byť schopný vynútiť si, aby si aj títo ľudia ako všetci ostatní okolo svojich obydlí upratali a smeti neboli všade naokolo aj v potokoch. Je to len slabosť štátu a zlé zákony, že si štát nie je schopný toto vynútiť.
Takisto by mal byť štát schopný vynútiť si, aby sa ľudia žijúci v týchto osadách postihnutí rôznymi nákazlivými chorobami museli podrobiť liečbe – pretože je to všeobecné ohrozenie. Takisto štát má právo aj povinnosť tlačiť na to, aby deti vyrastajúce v týchto komunitách mali čo najlepšie podmienky na život. Byť tam prítomný a vyšetrovať úžeru. Takisto štát by mohol aktívne pomáhať týmto ľuďom s osobnými bankrotmi alebo iným druhom eliminovania ich dlhov. Toto všetko aj keď vynútené by bolo v konečnom dôsledku aj v prospech samotných ľudí žijúcich v týchto osadách. Ja to vnímam tak, že oni sami sú slabí alebo leniví na to, aby si vytvorili lepšie životné podmienky, preto ak ich štát k tomu donúti bude to v ich prospech.
Dnes je situácia na trhu práce veľmi priaznivá a mnohí Rómovia žijúci v týchto osadách by sa mohli zamestnať. Treba len týmto ľuďom pomôcť a vytvoriť im také podmienky, aby boli schopní do práce chodiť. Veľkou nevýhodou je však katastrofálne rozmiestnenie priemyslu, keď väčšina zamestnávateľov je na západnom Slovensku. Pritom väčšina Rómov žije na strednom a východnom Slovensku. Ale niečo sa dá robiť aj keď výsledky budú prichádzať pomaly.
Niektorí Rómovia by možno boli ochotní dochádzať aj na týždňovky za prácou. Treba im vysvetliť čo získajú koľko peňazí, aby aj oni mohli žiť kvalitnejší život. Takisto sa môžu s pomocou štátu zamestnať aj v chudobnejších regiónoch.
Kľúčové je podľa mňa poskytnúť im pomoc v zásadných veciach. Napr. úverové poradenstvo a to buď vytvorenie najoptimálnejšieho plánu na splatenie dlhov ak nie sú príliš veľké alebo ak sú príliš veľké pomoc s osobným bankrotom. Ďalej by mohli mať problém s tým ako sa dostať do práce. Tu by mohlo pomôcť prispôsobenie autobusových liniek. Tretí kľúčový problém je, že keď sa jeden z nezamestnaných manželov zamestná automaticky berú spoločný príjem a rodina prichádza o rôzne sociálne dávky. Tu by stálo za zváženie vytvorenie nejakého inštitútu ohrozenej osoby, na ktorú by sa tejto zákon nevzťahoval. Lebo toto viem, že mnohých Rómov odrádza.
Štát môže Rómov zamestnať aj priamo v osadách. Osobne by ma veľmi zaujímalo, čo by sa stalo keby štát uznal inštitút vajdu a tohto vajdu aj zaplatil. S tým že Rómovia by si ho riadne zvolili a tento vajda by mal plat napr. 1000 euro. ALE plná výška platu by bola podmienená čistotou v osade, zdravotným stavom populácie a udržaním verejného poriadku. Keby tieto podmienky neboli splnené dotyčnému vajdovi by bol plat krátený až na minimálnu mzdu. Ak by sa dlhšie nič nezmenilo štát by mohol funkciu vajdovi zrušiť pre nefunkčnosť úradu a vyhlásiť nové voľby z ktorých by už bol tento vajda vylúčený pretože sa neosvedčil. Myslím si že niečo takéto by stálo za vyskúšanie napríklad v jednej osade, čo by to prinieslo. Tak ako v dedinách keby neboli starostovia, môže byť že keby nikto nebol platený za udržiavanie poriadku a chodu obce, že by aj v bielych obciach bol chaos.
Co dal stat mne??? Pytas sa Petrozza, nizsie ...
Oni sa už dávno vyserkali na fukcie a hlavne ...
Len tak pre doplnenie. Prečo jednotlivci z osady ...
Dovolím si oponovať. Nie jednotlivci ale systém... ...
Ja by som povedal že zmena u týchto Rómov ...
Celá debata | RSS tejto debaty