Ľud versus slovenské školstvo.

18. júna 2022, zoran44, spoločnosť

Mám taký sen. Rád by som sa dožil, aby priestor hovoriť začali dostávať v čo najväčšej miere tí najšpičkovejší odborníci z tejto oblasti a oveľa menej politici.

Lebo toto čo sa na Slovensku deje je skutočne komédia. Ja nehovorím, že pracovníci v školstve si nezaslúžia viac peňazí. V podstate aj hociktorí iní zamestnanci sa môžu rozhodnúť ísť štrajkovať za vyššie platy. Len mne tu veľmi chýba analýza výkonnosti nášho školstva a analýza efektívnosti vynaložených zdrojov. Podsúva sa tu obraz, že sú tu nejakí zlí politici, čo im nechcú zvýšiť platy. Ale zabúda sa na jednu vec, že zaplatiť to musia daňoví poplatníci, teda my všetci, politici iba rozhodujú o prerozdelení peňazí. Ale to nie sú peniaze politikov, len v miere v akej platia oni svoje dane.

Ja ako daňový poplatník by som si veľmi želal, aby existoval nejaký Inštitút efektívnosti v školstve. Tento inštitút by analyzoval ako na tom naše školstvo je, či študijné odbory reflektujú na potreby trhu práce – rozumej našej spoločnosti, ako sú naše školy na tom v porovnaní so zahraničnými a to v objeme vynaložených financií aj dosahovaných výsledkov a prognózoval by vývoj do budúcna.

Podľa mňa by boli ľudia zhrození koľko miliónov euro je vynaložených na študijné odbory, ktoré vôbec nepotrebujeme a naopak ako málo sa investuje do rozvoja takých odborov, ktoré sú nedostatkové. Hocikto si tu zriadi vysokú školu akú chce, študijné odbory takisto podľa svojho uváženia. Potom už len získať študentov a samozrejme peniaze z našich daní za každého študenta. Podľa mňa totálna anarchia. Študenti si často volia ľahšie odbory len aby mali titul.

Ale zaujíma vôbec niekoho aké profesie potrebuje naša krajina a ako sú tieto potreby nás všetkých pokryté študijnými odbormi? Mne to pripadá, že tomuto sa prikladá minimálna pozornosť a je to pritom kľúčové. V médiách vidíme väčšinou hádky a osobné útoky politikov, ale vecnú diskusiu špičkových odborníkov akýsi argumentačný súboj nevidno skoro vôbec alebo len sporadicky.

Ja sa ani nečudujem, že naša krajina je na tom tak ako je. Slováci môžete si aj ruky po lakte zodrať, ale kým tu bude neefektívne riadenie a nezačne sa rozhodovať podľa tvrdých dát ďaleko to nedotiahneme. Potrebám spoločnosti by malo byť podriadené všetko. Nie je podľa mňa normálne, že štát nepovoľuje študijné odbory podľa potrieb spoločnosti. Osobne by som bol aj za to nech sú učitelia nedostatkových predmetov odmeňovaní vyššou mzdou ako tí ostatní. Pomohlo by to dostať školstvo do optimálneho stavu.

Toto by si úspešná súkromná firma nikdy nedovolila. Jednoducho súkromná firma nebude posielať zamestnancov na školenia so zameraním, ktoré firma nepotrebuje, ale pošle ich na školenia, ktoré firma potrebuje. Na takých školeniach sa zamestnanci niečo naučia a sú prínosom pre firmu. Takže firma získava na týchto znalostiach svojich zamestnancov, dá sa povedať, že to bola správna investícia = dobre vynaložené finančné prostriedky, ktoré môže opäť investovať do vzdelávania svojich zamestnancov, pretože proces vzdelávania je neustály, podmienky sa menia a prichádzajú nové znalosti a technológie.

Ja ani neviem či Ministerstvo školstva SR vôbec disponuje nejakou analýzou, ktoré študijné odbory potrebujeme teraz a v akom objeme, ktoré sú naopak nadbytočné. A samozrejme chcelo by to nejakú prognózu vývoja na pár rokov dopredu.