Ako vyhnať zahraničné reťazce zo Slovenska?

23. novembra 2013, zoran44, Nezaradené

             Odpoveď je jednoduchá, nekupovať tam. Realizácia už ťažšia bolo by treba nahradiť dodávateľov miliónov ton potravín a spotrebného tovaru za miliardy euro. To je už ťažšia úloha a neudeje sa tak zo dňa na deň, ale len postupne samozrejme ak to ľudia budú chcieť a nových slovenských predajcov podporia. Tí by museli ponúkať tovar aspoň v takej cene a kvalite ako ho ponúkali zahraničné reťazce. Že odchod reťazca z nášho trhu nie je utópia, potvrdzuje aj rozhodnutie spoločnosti Ahold odísť z nášho trhu, patria pod ňu predajne Hypernova a Albert.

            Vieme si to však vôbec predstaviť že by slovenskí predajcovia začali vytláčať tých zahraničných? Mnohí asi nie, ale je to možné to nikto poprieť nedokáže. Totiž reťazce, ktoré dnes robia miliardové obraty tiež z niečoho začínali, v trhovej ekonomike západu sa postupne vyvíjali a tí najlepší sú dnes nadnárodnými gigantami. Lenže aj takýto gigant prd zmôže, ak sa kupujúci rozhodne nakúpiť u svojho spoluobčana Slováka lebo ho chce podporiť.

            My si vôbec neuvedomujeme obrovskú moc kupujúceho. Skutočne priestory také ako ich dnes poznáme zo zahraničných supermaketov s parkoviskami môže vytvoriť aj slovenský podnikateľ. Len na to potrebuje peniaze a tie môže získať jedine z predaja tovaru.

            Predstavme si obyčajný malý stánok s čisto slovenskými potravinami hneď vedľa Tesca napríklad. Občania sa ho rozhodnú podporovať a časť nákupu urobiť aj u neho. Čo by sa stalo? Náš malý podnikateľ by mal stály odbyt a prílev kapitálu. Mohol by sa postupne rozširovať a modernizovať. Pričom ovocie, zeleninu a aj iné produkty by kupoval od pestovateľov z regiónu ak by takýto boli. Stánok by bol pokrytý nápismi: kúpou u nás dávate prácu ľuďom z nášho regiónu a pod. A bola by to aj pravda.

            Ak by mal náš slovenský podnikateľ dobrý tovar a ceny, mohol by postupne rozširovať parkovisko aj predajnú plochu. Postupne by začal byť pre spomínané Tesco vážnou konkurenciou. V extrémne priaznivom prípade by mohlo dôjsť k tomu, že Tesco svoju predajňu zatvorí. Tomuto sa hovorí konkurenčný boj a pozitívna diskriminácia slovenských výrobcov a predajcov. Lenže na uskutočnenie zámeru by sme potrebovali nových pestovateľov a výrobcov ktorí by boli dostatočne šikovní na to aby dopestovali a vyrobili požadovanú kvalitu za priaznivú cenu a dokázali tak uspokojiť potreby národa. Takto by však mohli vzniknúť tisíce nových pracovných miesť.